Péče o pupeční pahýlek

21.11.2019

V nedávné době jsem si přečetla článek od Aničky Kohutové, o tom, proč není dobré dávat éterický olej levandule na pupeční pahýl novorozence.

Vůbec jsem netušila, jak velké ohlasy bude tento článek mít...

Já sama, když jsem si ho přečetla jsem se vlastně trochu zastyděla, protože několik let doporučuji novopečeným maminkám takto o pupeční pahýl pečovat a sama jsem takto pečovala o pupeční pahýl i u mých dětí.

Obecně na děti do jednoho roku vůbec nedoporučuji jakékoliv éterické oleje aplikovat (pokud tedy neřešíme konkrétní problém, kde může správně namíchaný olej s potížemi pomoci), a přesto jsem doporučovala kapku éterického oleje na pupík aplikovat nebo jím otírat okolí...

Až do nedávna... Něco mi na tom přestalo vonět...

Najednou jsem nějak cítila, že to není dobré, že levandule patří mezi tak silné éterické oleje, že pro tak malé tělíčko, jakým novorozenec je, to musí být obrovská zátěž...

Musím říct, že na kvalitní levandulový éterický olej jinak nedám dopustit, a používám jej na opravdu velmi mnoho potíží, nicméně čím dál víc začínám být ohledně použití éterických olejů obezřetná.
Přijde mi, že se za poslední roky vylouplo tolik firem, které prodávají zaručeně nejlepší éterické oleje, které můžete bez obtíží nanášet na kůži, a bez strachu vnitřně požívat, že se kamsi poděla ona jednoduchá aplikace selského rozumu.
Proto ani já nedoporučuji žádný z éterických olejů používat na kůži neředěný, a na svých kurzech na to velmi apeluji. Pravdou je, že levandulový éterák se neředěný používat může, ale vždy prosím myslete na to, že je to vysoce koncentrovaná látka, a proto ji nanášejte jen tam a tomu, kde jste si jistí, že neublíží a kůži nepodráždí...Sama osobně jsem se ale s žádnou alergickou reakcí na levanduli nesetkala.

Přemýšlím jaká je vlastně alternativa v péči o pupečník, ale podle toho jak jsem vnímala hojení pupečního pahýlu u mých dětí, a pokud vídám pupeční pahýlek u miminek po narození, tak bych i řekla, že vlastně nic nepotřebuje.
Ta tkáň by měla především seschnout a po té odpadnout. Nejsem si jista, že líh, který doporučují zdravotníci je ta nejlepší alternativa, a proto jsem začala doporučovat levanduli, protože dokáže danou tkáň vysušit a zároveň skvěle hojí... Ale její koncentrovaná síla a vůně je pro novorozenečka, který má vonět především sám po sobě opravdu velká, proto prosím buďme ohledu-plní a dejme šanci tělu si se seschnutím poradit.

Osobně bych možná vyčkávala a pupíček udržovala v suchu a v čistotě. Pokud by se přeci jen vyskytl problém a pupečník mokval, mohl by dobře posloužit kvalitní jemný bílý jíl, kterým by bylo možné mokvající část zasypat, popřípadě použít jemný nálev z měsíčku lékařského a okolí tímto očistit.

Máte nějaké další návrhy? Sem s nimi J
A jak jste pečovali o pupečník vy?

Markéta Nedbalová
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky